Idag behöver fler företag gå från de traditionella tankarna kring CSR till att genom CSV – Creating Shared Value – integrera samhällsnyttan i affärsstrategin och aktivt arbeta för en bättre värld. Det är dags att nu ta steget från att följa regler och ta socialt ansvar till att genom delat mervärde äga frågan och skapa verklig förändring.

Ska världens länder klara att uppfylla de 17 globala målen i Agenda 2030 i tid måste näringslivet öka takten, och det rejält. Det kräver svar på en rad frågor som:

  • Hur kan företag öka sin konkurrenskraft och samtidigt skapa samhällsnytta?
  • Vilket oväntat mervärde kan just ditt företag bidra med?
  • Hur kan vi gå från vad och hur och hitta vårt varför?
  • Vad händer när hållbarhetsargumenten blivit en hygienfaktor i kommunikationen?

Vägen ut ur en kris kräver ett visst mått av empati, innovation, flexibilitet – och mod! Det handlar inte bara om viljan att ta ett socialt ansvar utanför den egna verksamheten utan också att leta fram sina dolda resurser och börja tänka och agera annorlunda.

Välkommen till en öppen diskussion och några korta övningar som hjälper oss att ta nästa steg på hållbarhetsresan!

Maria Lindberg Howard
Copywriter, journalist och hållbarhetscoach. Hjälper företag att kickstarta sitt hållbarhetsarbete och att finna sitt varför så att de kan formulera och kommunicera vision, mål och hållbarhetsberättelser.

Mejla mig
LinkedIn

Siw Lövkvist
Varumärkesstrateg, art director och grafisk formgivare på Green Onion. Med ett passionerat intresse för färg, form, varumärken och kommunikation hjälper hon samhället att förändras så att vi alla kan fatta fler hållbara beslut. Hållbara varumärken är framgångsrika varumärken.

Mejla mig
Linkedin

Maria Lindberg Howard

Siw Lövkvist

Hållbarhetsutbildning