Den brittiske varumärkeskonsulten och kolumnisten Mark Ritson skriver i en artikel i Marketing Week om hur företag bör tänka och agera i oroliga tider. Att hålla sitt varumärke levande kostar långt mindre än att försöka återuppliva det när coronaviruskrisen är över.

”Industrins hjul måste fortsätta snurra så att arbetare får betalt och deras familjer får mat på bordet. Och hjulen smörjs bäst genom effektiv marknadsföring. Vi måste driva efterfrågan som aldrig förr. Det kan verka ytligt och kommersiellt att diskutera varumärken, prissättning och kundbeteenden när vi står inför en pandemi. Men den praktiska verkligheten i den globala ekonomin visar att marknadsföring nu handlar om det bästa för hela mänskligheten.”

Mark Ritson påpekar att företag som alltid talar om grundläggande värderingar som ”respekt, integritet och engagemang” nu har det perfekta tillfället att visa att de verkligen menar vad de säger. Under Coronakrisen kommer vi att få se exempel på företag som överger såväl sina anställda som sina kunder och den breda allmänheten. Men vi kommer även att få se exempel på företag som tar sitt samhällsansvar och gör stora insatser för att mildra krisen. Och de kommer att bli ihågkomna för det.

Många företag som skär ner på marknadsföringsbudgeten är frestade att satsa allt man har kvar på kortsiktiga säljkampanjer. Men inget kunde vara mer fel, menar Mark Ritson, då det inte finns några heta erbjudanden eller smarta säljaktiviteter som kan stimulera en marknad som just nu är livrädd, isolerad och osäker på framtiden.

Även med en budget som bara är hälften så stor är det klokare att fokusera på det långsiktiga varumärkesbyggandet. Det som särskiljer framgångsrika varumärken är hur de agerar under en kris genom att undvika kortsiktiga vinster till förmån att ta hand om sin personal och sina kunder. Och genom att fortsätta att bygga sitt varumärke kommer de inte bara levande – utan även ledande – ur krisen.

Maria Lindberg Howard

Läs hela artikeln i Marketing Week.