Minskad konsumtion, restriktioner för resor och förbud mot folksamlingar påverkar alla branscher på olika sätt under coronakrisen. Det här är berättelsen om ett företag som genom att upptäcka sin inneboende kraft har skapat nya affärsområden.

Tulpanodlingen Tulip Town ligger i Mount Vernon i delstaten Washington, USA. När ägarna efter 36 år gick i pension 2019 köptes deras företag av fem skolkamrater från Mount Vernon High School. De hade hållit kontakt sedan de gick ut skolan i mitten av 1990-talet och nu ville de flytta tillbaka till Skagit Valley.

Att ta över den populära tulpanodlingen var ett perfekt affärsprojekt för de fem entreprenörerna och tajmingen var perfekt. En årlig tulipanfestival varje vår lockar hundratusentals besökare till Skagit Valley och under Alla Hjärtans Dag och Mors Dag ökar försäljningen av blommor markant. Nu såg de fram emot nylanseringen våren 2020.

Med coronakrisen tvärstannade plötsligt allt och i mitten av mars beordrades invånarna i Washington att hålla sig hemma. Utan festivalbesökare var 90 % av blomförsäljningen hotad för tulpanodlarna. Men istället för att gräva ner sig bestämde de sig för att se över sin affärsmodell och hitta innovativa sätt låta människor ta del av blomsterprakten på andra sätt.

Läs hela artikeln i New York Times om tulpanodlarna i Skagit Valley samt på Tulip Towns Facebooksida.

Hur kan du få ditt företag att blomstra?

Green Onion gillar såklart kombinationen tulpanlökar och innovation. Och vi tror på metoden att gräva där du står.

För företag som söker en hållbar affärsmodell har vi tagit fram ett effektivt redskap. Med vår snabbanalys tar ni reda på var i verksamheten ni ska sätta spaden i marken.